تحولات لبنان و فلسطین

بیست و نهمین قسمت از فصل جدید از برنامه‌ی تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، یک‌شنبه 13مهرماه با موضوع « تعلیم و تربیت در اندیشه استاد صفایی» با اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر روی آنتن رفت. 

دین جواب مسأله ماست، نه مسأله ما


قدس آنلاین: فصل جدید برنامه تلویزیونی مصیر با هدف بازخوانی و نقد اندیشه متفکران اسلامی، به بررسی ابعاد فکری اندیشمندان بزرگی چون؛ آیت الله جوادی، علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام خمینی (ره) و... می‌پردازد و تا کنون به بررسی اندیشه‌های آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید سید مرتضی آوینی، آیت الله سید منیرالدین حسینی، شهید سید محمدباقر صدر و آیت الله طالقانی پرداخته است.
مهمان این قسمت از برنامه، حجت الاسلام سید عباس لاجوردی، موسئول موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی لیله القدر، درباره اهمیت تعلیم و تربیت در اندیشه استاد صفایی بیان کرد: «ایشان تربیت را مهمترین مسئله دین می دانستند و معتقد بودند برای آموزش دین نباید از احکام و اداب و عقاید شروع کنیم. ایشان به طرح کلی دین یعنی مجموعه ای هماهنگ و منظم معتقد بودند. بدون ایمان، عمل صالح و تشویق به عمل صالح تاثیری نمی دهد. دین جواب مساله ماست نه مساله ما. دین مجموعه ای ست که نظام های مختلف را مطرح می‌کند مثل نظام اقتصادی، تربیتی، معرفتی، اخلاقی، حکومتی و... . تربیت نقطه آغاز حرکت انبیاست برای تغییر نگاه بشر به خودش و جهان و روابط و عالم های پیش رو. بدون تربیت نمی‌توانید ساحت های دیگر را مطرح کنید.»
لاجوردی درباره سه ساحت بشر گفت: «انبیا آمده اند از بشر، آدم بسازند. این آدم سازی سه گام دارد. اول بشر؛ موجودی ست که استعدادهای بالقوه دارد. خداوند خلق کرده و کرامت بخشیده است و هدایت کرده است. دوم انسان؛ موجودی که این استعداد و کرامت را بالفعل می کند و جهت عالی داده است. اگر حرکت کند رشد می کند. تربیت باعث این حرکت و رشد می شود. سومین مرحله آدم است.»
لاجوردی ادامه داد: «ویژگی های مربی، تعلیم و تربیت، بینات و... راتوضیح داده اند. دین از خود ما شروع می شود و به خدا می رسد. خدا هدف است. ابتدا باید با تربیت، انسان خودش را بشناسد. انسان اگر خود را محدود ببیند، ارزش ها و اهدافش هم محدود خواهد شد. درک نیاز به خداوند در ما اشتیاق ایجاد می کند. یک بار یک خانم مارکسیستی از ایشان پرسید چرا میگویی خدا هست؟ ایشان جواب دادند چون تشنه هستم. تشنگی دلیل وجود آب است.»
لاجوردی در خصوص تمایز استاد صفایی با دیگران گفت: «شروع تربیت در نگاه ایشان از توده های مردم است. با تربیت رویش انسان، علو درجات اهداف انسان، همت بالای انسان اتفاق میفتد. استاد صفایی در وصیت نامه خود می گویند من نظام تربیتی را مقدم می دانستم. از مسئولیت و سازندگی شروع کردم و طرح و ترکیب شروع و پایان نظام تربیتی را نشان دادم. اگر از انسان سخن می گوییم با اومانیسم یکسان نیست. اومانیسم بازگشت به انسان است اما اسلام آغازی از قدر و عظمت انسان دارد و به خدای خویش باز می گرداند. آزادی انسان از زاویه دیگری مطرح می شود. انسان ترکیب خاص دارد، فقط نژاد یا تاریخ نیست. از جبر استعدادها به آزادی می رسد. نظام تربیتی براساس آزادی، تزکیه و آموزش است و با تدبر، تفکر و تعقل میتوان به آن رسید.»
لاجوردی ادامه داد: «برای پیاده سازی این نوع تربیت باید به کار انبیا توجه کنیم. با مردم گفت و گو کنیم. آدم ها باید روی پای خود بایستند. انسان باید بفهمد، بخواهد و برود. تربیت این جریان را ایجاد می کند. نمیتوانیم بگوییم یک نفر بفهمد و بقیه عمل کنند، تک تک افراد باید بفهمند و بخواهند.» 
سپحجت الاسلام لاجوردی در پابیان گفت: « استاد صفایی می گویند خداوند میخواهد با انبیا انسان را متحول کند و انسان را لایق لقا خود کند. ما با تربیت و صراط المستقیم میتوانیم لایق لقا الله بشویم.»
در میان برنامه بخش هایی مانند سرگذشت ایشان،معرفی کتاب، سخنان ایشان و... پخش شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.